Suoramarkkinoinnin ratkaisut | 31.5.2017 9:43:14

Näin rakennat osoitteellisen suoramarkkinointikampanjan

osoitteellinen suoramarkkinointi.pngStandardikoot ja termit on hyvä tietää, vaikka ei standardin mukaisia suoramarkkinointikampanjoita rakentaisikaan.

Kaikkihan me tunnemme A4-lomakkeen, tuttavien kesken aanelosen. Sehän on sen kokoinen paperiarkki, jolla laskut ja muut viralliset kirjeet tulevat. Kun sen taittaa, saadaan A5-kokoinen tuote. Kuorien puolella vastaavat koot tunnistetaan yleensä C-kirjaimella eli C4 ja C5.

Tämähän on kokeneemmille konkareille ihan tuttua, mutta digimaailmaan kasvaneille nuorille lupauksille ei. Siksi suoramarkkinointikampanjan rakentaminen kannattaa aloittaa perustyökaluilla.

Kampanjan koko voi olla mitä tahansa standardien ulkopuolelta, mutta peruskäsitteillä on helppo kuvata lopputuotetta, jota haetaan. ”Hiukan korkeampi kuin A4 käärien taitettuna kolmeen osaan” on hyvä ilmaisu kuoriselfmailerille. Silläkin on ihan oma nimi! Tuotteella tarkoitetaan kirjemuotoa, joka käärittynä toimii myös kuorena, selfmailerina eli ”selffarina”.

Osoitteellisessa suoramarkkinoinnissa tärkeää on tietysti osoite. Personoidaanko se kuoren päälle vai kurkistaako se kuoren ikkunasta? Kampanjasta riippuen osoitteistusta on hyvin tärkeää miettiä jo suunnitteluvaiheessa.

Jakelija eli Posti edellyttää, että kaikissa lähetyksissä on postal-merkintä. Toisin sanoen tieto siitä, että postimaksu on maksettu. Tietoa löytyy Postin sivuilta, mutta asiasta kannattaa keskustella ammattitaitoisen postittajan kanssa.

Hyvä postituskumppani kannattaa ottaa suunnitteluun mukaan heti kampanjan suunnittelun alussa. Ammattilaiset huolehtivat, että pakolliset reunaehdot toteutuvat. Materiaalisuunnittelussa saatat säästää jopa tuhansia euroa, kun ammattilainen auttaa välttämään sudenkuopat.

Esimerkiksi tuhansien lähetysten kuorittamisen konekelpoisuus on hyvä varmistaa. Jos tuote ei sovellu koneelliseen kuoritukseen, saattaa käsin kuorittaminen maksaa jopa kymmenkertaisesti. Voithan tietysti tehdä sen myös itse.

Viisi muistisääntöä osoitteellisen suoramarkkinointikampanjan suunnittelijalle:

  1. Opiskele alan termistöä.
  2. Tutustu Postin tuotteisiin ja niiden ohjeistuksiin.
  3. Kilpailuta eri painotekniikoita käyttävät painotalot.
  4. Laske kustannusarvio ja aikatauluta.

Unohda kohdat 1.-4. ja pyydä postituksen ammattilaista tekemään asiat puolestasi.

Haluatko vinkkejä erilaisten kampanja-aineksien yhdistelyyn? Lataa suoramarkkinoinnin reseptikirja!

Lataa reseptikirja

Elina Malmgren

Kirjoittaja:

Elina Malmgren

Kehitysjohtaja
elina.malmgren@mailhouse.fi

Näytä kaikki kirjoitukset