JÄRJESTÖ,- LIITTO- JA OSUUSKUNTAVIESTINTÄ

Tehosta järjestö-, liitto- ja osuuskuntaviestintää markkinointiviestinnällä

Suoramainontaan pätee samat lainalaisuudet kuin tiedottamiseenkin. Järjestömaailmassa jäsenistölle ei suoramarkkinoida, heille tiedotetaan. Voidaan kuitenkin puhua markkinointiviestinnästä.

PROFILOINTI KANNATTAA

Markkinointiviestintä toimii erinomaisesti, kun haluat tehdä esimerkiksi jäsenhankintakampanjan, järjestää vaalit tai tiedottaa jäsenistöllesi tärkeistä jäseniä koskevista asioista. Järjestöillä, liitoilla ja osuuskunnilla on monipuoliset viestintä- ja materiaalitarpeet, jotka usein jopa lakisääteisesti on hoidettava perinteisen viestinnän keinoin.

Jäsenhankintakampanjointia varten jäsenkunta on hyvä profiloida. Profiloinnin avulla voidaan selvittää, ketä jäsenet tyypillisesti ovat. Sosiodemograafiset profiilin lisäksi voidaan jopa ennustaa jäsenyyden elinkaarta tai mistä tulevaa jäsenpotentiaalia voi löytää. Järjestöillä nämä piirteet jäsenistöstä ovatkin hyvin tiedossa. Silloin tärkein toimenpide on osoitteiden tuoreuttaminen ennen postitusta.

Olipa jäsenkunta kovin suuri tai vain muutamia tuhansia, kannattaa kustannustehokkaaseen lähetystapaan kiinnittää aina huomiota. Siihen saa apua asiantuntijalta. Vaikka suuri osa jäsentiedotteista kulkee sähköisesti ja tavoittaa jäsenistönsä sitä kautta, on myös tilanteita, jolloin laki edellyttää kirjallista viestintää.

KAIPAATKO LISÄIDEOITA JÄSENVIESTINTÄÄN?

Jäsenviestinnän käsikirja auttaa sinua toteuttamaan järjestö-, liitto- ja osuuskuntaviestintää mahdollisimman tehokkaasti ja helposti.

JÄRJESTÖVIESTINNÄN KULMAKIVET

Viestinnän toteutuksessa on hyvä tehdä yhteistyötä ammattinsa osaavan kumppanin kanssa. Ammattilaisen kanssa toimiessa välttää helposti vastaantulevat sudenkuopat paino- ja postituskuluissa. Myös aikataulutuksen ja materiaaliliikenteen voi huoletta ulkoistaa hyvälle kumppanille.

Muista seuraavat vinkit sisällön suunnittelussa:

  • Aloita suunnittelu ajoissa. Oikea-aikaisuus on tiedottamisen a ja o
  • Valitse kumppani, jolla on kokemusta myös järjestöviestinnästä
  • Huolehdi, että jäsenrekisterisi tiedot ovat tuoreet. Tuoreuta tarvittaessa
  • Tee tiedotteestasi ytimekäs, mutta muista kaikki tarpeellinen. Ohjaa linkkeihin, joista saa lisätietoa
  • Hyvin hoidettu tiedottaminen sitouttaa jäsenistöä

ASIANTUNTIJAT PALVELUKSESSASI

Suunnitellaan yhdessä seuraava suorakampanjasi

Sirpa Saarikoski

Asiakkuuspäällikkö
+358 50 572 5510
sirpa.saarikoski@mailhouse.fi

Ari Vaulakorpi

Myyntipäällikkö
+358 46 875 1135
ari.vaulakorpi@mailhouse.fi

HALUATKO LISÄTIETOJA PALVELUISTAMME?

Yhteistyössä tytäryhtiöt:

YLÖS