Kirjeellä on ylivertainen huomioarvo.
Kirjeen aika ei ole mennyt ohi. Osoitteellisena vastaanottajan käteen saakka mennyt lähetys avataan takuuvarmasti. Henkilökohtainen lähestyminen imartelee vastaanottajaansa. Jokainen on utelias tietämään, kuka lähettäjä on ja millä viestillä hän haluaa minua tavoitella. Kirje on hyvin tehokas lähestymistapa, kun postilaatikot ja -luukut eivät enää täyty laskuista.
Hyvän kirjekampanjan toteuttamiseen ei tarvita syväosaamista, kun turvautuu koko toimitusketjun hallitsevaan asiantuntijaan. Asiantuntija kannattaa ottaa mukaan jo suunnitteluvaiheessa. Oikein toteutettuna kirjekampanja ei ole kallista. Kaikkien elementtien tulee tukea toisiaan siten, että toteutus onnistuu nopeasti käsin tai kustannustehokkaasti koneella.
Asiantuntijasi auttaa sinua esimerkiksi valitsemaan oikean kuoren suljentatavan tai paperilaadun. Hän varmistaa myös, ettei jakelumaksu tuota yllätystä. Sinun ei tarvitse tietää jakeluprosessin sudenkuoppia, sillä asiantuntijasi tuntee ne jo.
Sisällön suunnitteluun kannattaa panostaa. Vetoa visuaalisuudella tai tarinalla. Liitä lähetykseen jokin toimintaan aktivoiva elementti, esimerkiksi tarjouskuponki, jolla saat asiakkaasi kauppaan. Tai ohjaa asiakkaasi nettisivulle, jossa hän voi rekisteröityä tai tilata saman tien. Muista myös jälkimarkkinointi!
Nopea reagointi ja joustavuus ovat ehdoton edellytys nopeatempoisessa markkinointiviestinnän maailmassa. Hyvä kumppani pystyy vastaamaan nopeisiinkin tarpeisiin laadusta tinkimättä, kunhan tuottamiselle varataan riittävästi aikaa.
Viisi sääntöä, kirjekampanjan toteutukseen:
- Ota asiantuntija mukaan suunnitteluun heti alussa
- Mieti aikataulu ja varaa tuotannolle ja jakelulle aikaa
- Aktivoi vastaanottaja toimimaan
- Vetoa tarinalla ja visuaalisuudella
- Muista jälkimarkkinointi