Markkinointiviestintä on elinehto mille tahansa yritykselle. Taistelu markkinaosuuksista on kovaa peliä, ja menestyäkseen ei ole yhdentekevää, miten yrityksen markkinointiviestintää toteutetaan. Markkinointiviestintä ei ole pelkästään mainontaa, sillä siihen sisältyy myös paljon muuta. Markkinointimateriaaleja laatiessa on hyvä ymmärtää mistä markkinointiviestinnässä on kyse.
Markkinointiviestintä on lyhyesti ilmaistuna tavoitteellista viestintää, jonka tarkoituksena on kiihdyttää yrityksen kassavirtaa, luoda kysyntää ja lisätä sekä vahvistaa tunnettuutta. Hyvällä ja laadukkaalla markkinointiviestinnällä pystytään vaikuttamaan asiakkaiden ostokäyttäytymiseen ja jopa tapaan ajatella.
Markkinointiviestinnän katsotaan perinteisesti koostuvan neljästä osa-alueesta: mainonnasta, myyntityöstä ja myynninedistämisestä sekä tiedotus-ja suhdetoiminnasta.
Mainonta on yleensä maksettua ja tavoitteellista viestintää. Mainonta voidaan jakaa media- ja suoramainontaan. Mediamainonnalla tarkoitetaan esimeriksi TV:n, radion ja sosiaalisen median hyödyntämistä. Mediamainonnassa digitaalisesti tapahtuvan markkinoinnin osuus on edelleen kasvussa. Digitaalisen mainonnan etuna on, helppouden lisäksi, mainonnan erinomainen kohdennettavuus. Suoramainonta puolestaan voi olla osoitteellista tai osoitteetonta suorapositusta. Lehtiset, kupongit ja kortit ovat tehokas keino markkinoida yrityksen palveluita sekä tuotteita.
Myyntityöllä pyritään vaikuttamaan suoraan yrityksen kassavirtoihin. Myyntityötä voidaan tehdä kasvokkain tai esimerkiksi puhelimen välityksellä. Myynninedistäminen voi puolestaan olla esimerkiksi tarjouskampanjoiden ja esittelytilaisuuksien järjestämistä.
Tiedotus- ja suhdetoiminnalla lisätään kohderyhmän eli asiakkaiden tietoisuutta yrityksestä ja rakennetaan sekä vahvistetaan yrityksen brändiä. Tiedottamisella ylläpidetään positiivista mainetta ja sitoutetaan asiakkaita. Kannattaa muistaa, että tyytyväinen asiakas voi toimia myös yrityksen suosittelijana.
Yrityksen markkinointiviestintää suunniteltaessa on järkevää luoda selkeä markkinointistrategia. Tuloksia kannattaa seurata ja analysoida jatkuvasti. Markkinointiviestintä ei koskaan ole prosessina valmis, vaan sitä on jatkuvasti työstettävä.
Mitkä ovat aloittavan yrityksen tärkeimmät markkinointimateriaalit?
Erilaisia markkinointimateriaaleja on runsaasti, ja ne voivat olla postitettavista korteista mainosvideoihin ja kaikkea näiden väliltä. Varmaa on kuitenkin, että huolellisesti suunnitellut ja toteutetut markkinointimateriaalit huomataan.
Suorapostitus ja printti eivät ole häviämässä, vaan säilyttävät edelleen suosionsa digitaalisen markkinoinnin rinnalla. Molempia tapoja taitavasti yhdistellen toteutetaan tuloksellista markkinointia.
Digimarkkinointia voidaan tuottaa monilla kanavilla, esimerkkeinä sosiaalinen media, sähköpostit, display- ja bannerimainonta. Huolehdi, että näyt siellä missä asiakkaasikin ovat.
Perinteinen suoramarkkinointi on printtiä, postiluukusta tupsahtavaa mainosta, kuponkia ja esitettä. Se on mainontaa, joka jättää fyysisyydellään muistijäljen asiakkaiden mieliin.
Kun olet määrittänyt yrityksesi tuotteen tai palvelun kohderyhmän, on hyvä selvittää minkälainen markkinointimateriaali puhuttelisi tehokkaimmin tulevia asiakkaitasi. Minkälaisen viestin haluat asiakkaillesi lähettää ja mihin sävyyn haluat viestiä?
Suoramarkkinointi on Mailhousen vahvinta osaamista. Me huolehdimme, että markkinointimateriaalit noudattavat yrityksesi brändiä ja visuaalista ilmettä. Laadukas painopalvelumme tuottaa kaikki yrityksesi markkinointimateriaalit laadukkaasti ja luotettavasti. Lue lisää painopalveluistamme.