Asiakashankintaa voidaan pitää yrityksen tärkeimpänä tehtävänä. Yritystoimintaa ei yksinkertaisesti pysty ylläpitämään ilman asiakkaita. Kuitenkaan pelkkä uusasiakashankinta ei riitä, myös aikaisemmat asiakkaat on saatava palaamaan. Keinoja on monia, ja valitsemalla oikeat tavat toimia saadaan haluttuja tuloksia. Yksi toimivista keinoista on perinteinen suoramarkkinointi.
Aloittavan yrityksen uusasiakashankinta
Aloittavan yrityksen ensimmäisiä isoja haasteita on miten saada asiakkaita. Järkevin tapa aloittaa asiakashankinta on kohderyhmän määrittely. Muistisääntönä kannattaa pitää, että et voi myydä kaikille kaikkea. Tai toki voit, mutta tulokset jäävät todennäköisesti kauas tavoitteistasi. Kohderyhmällä tarkoitetaan niitä asiakkaita, jotka ovat kiinnostuneita yrityksestäsi, tuotteistasi ja palveluistasi. Kohderyhmän määrittely on tehokas tapa hankkia asiakkaita ja tehdä tulosta. Lue lisää kohderyhmän määrittelystä.
Yrityksesi tuotteet ja palvelut voivat olla suorastaan ylivertaisia kilpailijoihin nähden tai saatat markkinoida täysin uudenlaista tuoteryhmää. Valitettava tosi asia on, että jos potentiaaliset asiakkaat eivät ole tietoisiayrityksesi tuotteiden tai palveluiden olemassa olosta, jää raha kilahtamatta kassan. Kohderyhmän määrittelyä seuraa siis kohdennettu markkinointi. Ole esillä siellä missä asiakkaasikin ovat.
Tee markkinointia jolla jäät asiakkaan mieleen
Usein aloittava yritys avaa sosiaalisen median tilin tai verkkosivuston ja odottaa, että asiakkaat löytävät yrityksen. Vaikka sähköisen suoramarkkinoinnin voima on vahva, se ei yksistään riitä. Parhaat tulokset saat yhdistelemällä erilaisia markkinoinnin tekniikoita, kohderyhmäsi tavat ja tarpeet mielessä pitäen.
Sähköisen markkinoinnin rinnalla, perinteisellä suoramarkkinoinnilla tavoitat helposti ja kustannustehokkaasti potentiaalisten asiakkaiden joukon. Suoramarkkinoinnin tehokas väline on suorapostitus. Painetun tuotteen etu on, että tulevat asiakkaasi saavat yritykseesi fyysisen ensikosketuksen kiinnostavan painomateriaan avulla. Printti jää paremmin ihmisten mieleen ja laadukas painotuote säilytetään usein.
Mistä uusia asiakkaita jo toiminnassa olevalle yritykselle?
Yritystoiminnan jo pyöriessä täyttä häkää, ei uusasiakashankinta ole ehkä ensimmäisenä mielessä. Yritykselläsi saattaa olla jo vakiintunut asiakaskunta. Valveutuneet asiakkaat kuitenkin kilpailuttavat sopimuksiaan, ja asiakkaita katoaa muiden yritysten haaviin. Miten siis varmistat, että asiakkaasi tulevat takaisin? Ja samalla huolehdit, että myös uudet asiakkaat hakeutuvat yrityksesi tuotteiden ja palveluiden pariin? Mikään yritystoiminta ei ole tuottoisaa ilman asiakkaita – niin uusia kuin vanhoja.
Toimiva asiakassuhde tarvitsee jatkuvaa ylläpitoa. Suoramarkkinointi tarjoaa myös tässä avaimet onneen. Suoramarkkinoinnin avulla voit muistaa asiakastasi tai kertoa uusista tuotteista, joita asiakkaasi eivät ehkä vielä tunne. Voit lähettää suorapostituksella asiakkaillesi tarjouksia, etuja, kuponkeja ja kutsuja. Samalla kun huolehdit asiakassuhteistasi, sitoutat asiakkaita ja vahvistat yrityksesi brändiä sekä imagoa. Muista, että tyytyväinen asiakas on myös suosittelijasi. Lue lisää asiakassuhteiden ylläpidosta ja asiakkuusmarkkinoinnista.
Viisi vinkkiä aloittelevalle yritykselle miten hankkia asiakkaita
- Määritä kohderyhmäsi.
- Selvitä missä kohderyhmäsi on, miten heidät saavuttaa parhaiten ja milloin.
- Hyödynnä monipuolisesti monia eri markkinointikanavia.
- Seuraa aktiivisesti ja säännöllisesti markkinoinnin tuloksia, pitääkö jossain parantaa?
- Tarjoa tukeasi ja osaamistasi asiakkaalle ostoprosessin aikana. Sinä olet yrityksesi, palvelusi tai tuotteesi paras asiantuntija.
Ja muista: Älä unohda pitää huolta jo olemassa olevista asiakassuhteista!
Mailhouse auttaa sinua ja yritystäsi luomaan sekä kasvattamaan kestäviä asiakassuhteita. Olemme kotimainen alan ammattilainen palveluksessasi.