Oikein toteutettuna suoramarkkinointi on toimiva media digitalisoituvassa maailmassa. Amerikkalaisen konsulttiyhtiön McKinseyn mukaan markkinointiviestinnän tarkoituksena on kertoa asiakkaille tuotteen olemassaolosta, selittää tuotteen edut ja vakuuttaa se paremmaksi kuin kilpailijan tuote. Suoramarkkinoinnissa on tärkeää, että viesti tavoittaa juuri oikeat kohderyhmät. Kohdennettu markkinointi on Mailhouse-konsernin ydinosaamista.
Suorapostitus on säilyttänyt suosionsa suoramarkkinoinnin välineenä 2020-luvulla, eikä menestykselle näy loppua. Vuosikymmenten saatossa perinteisen suoramarkkinoinnin rinnalle ovat nousseet muut mediat, kuten puhelinmarkkinointi ja verkossa tapahtuva digitaalinen markkinointi.
Ihmisten postiluukuista tipahtelee edelleen säännöllisesti kortteja, kirjeitä, esitteitä ja kuvastoja. Niitä luetaan, selataan ja säästetään, sillä suorapostitus on todellinen huomionherättäjä. Hyvin suunniteltu ja hyvälle materiaalille painettu suoramainos vaikuttaa useampiin aisteihin. Se kirjaimellisesti tuntuu ja sitä voi koskettaa, toisin kuin muita digitaalisia vaihtoehtoja.
Suoramarkkinointi ei siis ole katoamassa, vaan se koetaan kiinnostavaksi. Onnistunut suoramarkkinointikampanja tuo yrityksille lisää asiakkaita ja toimii samalla myös brändin ja imagon vahvistajana.
Kohderyhmäsuunnittelu avainasemassa
Suoramarkkinoinnissa kohderyhmien määrittely ja ymmärtäminen on avainasemassa. Asiantuntijat hyödyntävät eri lähteistä saatavaa asiakasdataa ja löytävät vaativimmatkin segmentit. Hyvä asiantuntija osaa opastaa kohdentamisen lisäksi myös markkinoinnin suunnittelussa ja antaa vinkkejä menestyksekkään kampanjan toteutukseen.
Kohdennettu markkinointi on tutkimusten valossa erittäin tehokasta ja toimivaa. Oikein kohdennettuna viestisi tavoittaa asianmukaiset tahot, riippumatta siitä tavoitteletko kuluttajia vai yrityspäättäjiä.
Suoramainonta jää ihmisen mieliin
Suoramainonta on edelleen suosittu mainonnan muoto. Sitä on mahdollista lähettää osoitteettomana. Osoitteellinen suoramainonta puolestaan varmistaa, että mainonta on postitettu juuri oikeille vastaanottajille.
Postin teetättämän tutkimuksen (2020) mukaan paperille tulostettu suoramainonta jättää paremman muistijäljen ihmisten mieliin. Mainonnan muotona suoramarkkinointiin suhtaudutaan myös myönteisemmin. Suomalaisista kuluttajista 86 % lukee todennäköisimmin omalla nimellään kotiin postitetun markkinointiviestin. Osoitteellinen markkinointiviesti eli printtisuora koettiin vastaanottajan puolelta erittäin kilpailukykyiseksi kanavaksi, ja se kiinnosti myös aktiivisia verkko-ostajia.
Tutkimuksen mukaan printtisuora myös säilytetään suurimmalla todennäköisyydellä. Koronapandemian kaltaisen kriisin aikana ihmiset viettävät enemmän aikaa kotona, ja printtimainokseen ehditään tutustumaan huolellisemmin. Lue myös: Suoramainonta korona-aikana – ei ainoastaan pelastus vaan mahdollisuus
Suoramainonnan tehokkuutta on vaivatonta ja helppoa seurata. Suoramarkkinointi aktivoi asiakasta toimintaan ja materiaaliin voidaan liittää esimerkiksi alennuskuponkeja, kilpailuja tai tuotenäytteitä, kohderyhmästä riippuen.
Postin tutkimuksen mukaan markkinointiviesteihin tutustutaan tarjousten, hintaetujen ja uusien tuotteiden toivossa. Vuonna 2021 mikään edellä mainituista tulee tuskin menettämään suosioitaan. Perinteinen suoramarkkinointi jatkaa siis voittokulkuaan.
Lue lisää postin tutkimuksesta osoitteessa:
https://www.posti.fi/fi/yrityksille/vinkit-ja-caset/dataa-ja-markkinointia/tutkimus-lahes-90-kuluttajista-tutustuu-osoitteelliseen
Mailhouse-konserni on suoramarkkinoinnin moniosaaja
Mailhouse-konserni syntyi vuonna 2011 Itellan (nyk. Posti) ulkoistaessa suoramarkkinointipostitusliiketoimintansa Elina Malmgrenin ja Tuomo Mobergin perustamalle yritykselle.
Vuosikymmenen kuluessa Mailhouse on kasvanut ketteräksi ja laaja-alaiseksi markkinointiviestinnän, painotuotteiden sekä logistiikan kokonaisuuksien palveluntarjoajaksi. Saman katon alta löytyvät nykyään kaikki perinteisen suoramarkkinoinnin työkalut.
Kysy lisää suoramarkkinoinnista omalta asiantuntijaltasi