Digimarkkinoinnin myötä monet olivat valmiit hautaamaan perinteisen suoramarkkinoinnin. Digi tuli jäädäkseen, mutta suoramarkkinoinnin kanavat saavat siitä uutta nostetta. Huhut mainospostin kuolemasta ovat vahvasti liioiteltuja.
Työelämää on aloittamassa uusi sukupolvi, jonka markkinoinnin koulutuksessa ei markkinointikirjettä ole edes mainittu. Tämä sukupolvi on keksimässä pyörää uudelleen – aivan turhaan.
Konkreettisen esimerkin koimme pari vuotta sitten Markkinoinnin viikko -tapahtumassa Helsingin messukeskuksessa, missä Mailhousen standilla markkinoinnin opiskelijanuoret kyselivät, mitä postituspalveluyritys tekee. Hämmästyksellä ei ollut rajoja heidän kuultuaan, että on olemassa yritys, joka hankkii kohderyhmät, printtaa painotuotteet, osoitteistaa lähetykset, pakkaa ne kuoreen tai muoviin ja vielä postittaa ne. Näinkin markkinointia voi toteuttaa! Nerokasta!

Suoramainonta tukee tehokkaasti muita markkinointikanavia
Uuden sukupolven markkinoijat osaavat käyttää kanavia monipuolisesti ja rakentaa älykkäitä media-mixeja. Tulevaisuudessakin suoramainonnalla on tässä merkittävä rooli. Postin kautta jaettu, vastaanottajalle kotiin ja käteen toimitettu osoitteellinen kirje puhuttelee aina. Viestin käsittelyyn käytetty aika on ylivertainen muihin kanaviin verrattuna. (Postin tutkimus mainonnan spontaanista muistamisesta: https://minun.posti.fi/ajankohtaista/markkinointi-ja-data/mainostaja-muistetaan-spontaanisti-parhaiten-osoitteettomasta-suoramainonnasta)
Perutaan siis hautajaiset – vainaja puuttuu! Suoramarkkinoinnin vahvuudet tulevat parhaiten esille, kun haluat
- tehdä ensivaikutelman (sähköpostikin toimii, kun lähettäjä on jo tehnyt itsensä tutuksi)
- vastaanottajalla olevan mahdollisuuden palata esitteesi pariin uudelleen ja uudelleen
- lain edellyttämän varmuuden, että viesti todella saavuttaa vastaanottajansa
- mitata palautetta kirjautumiskoodilla, tarjouskupongilla tai muulla palaute-elementillä
- hyödyntää paperin aistittavissa olevien elementtien tehoa (paksuus, kiilto, foliointi, lakkaus jne.)
Elina Malmgren, Mailhouse Oy, hallintojohtaja elina.malmgren@mailhouse.fi
Kysy lisää suoramarkkinoinnin asiantuntijaltasi.