Uusi Vuosi vei mennessään Postin tuottaman osoitteettoman mainosjakelun. Vanhat kujeet eli osoitteellinen suoramarkkinointi tekeekin vastaanottajiin entistä suuremman vaikutuksen. Pussillinen uusia, kuten QR-koodi omaan nettisisältöön, lisää viestisi vaikuttavuutta entisestään.
Pitkien pyhien aikana akut on ladattu ja aivot pursuavat uusia ideoita. Uusi into ja energia antavat vauhtia omalle liiketoiminnalle sekä Suomen taloudelle. On aika kaivaa esiin perinteiset temput ja ottaa niiden tueksi pussillinen uusia.
Muutos mediamarkkinassa
Uusi vuosi tuo taas tullessaan muutoksia. Mediamarkkinassa tapahtuu historiallinen muutos. Osoitteellinen suoramarkkinointi nauttii tänä vuonna entistä eksklusiivisemmasta ”mediaympäristöstä”, kun postiluukkujen ja -laatikoiden täyttöaste vähenee entisestään Postin lopetettua osoitteettomat mainosjakelut (Tiedote 6.5.2024). Osoitteellinen suoramarkkinointi saa nyt entistä suuremman huomion.
Osoitteellisen suoramainoksen kohdentamisella tavoitetaan juuri oikea vastaanottajakunta. Ne, jotka ovat kiinnostuneita juuri Sinun tarjoamastasi palvelusta tai tuotteesta. Ne, jotka asuvat vaikutuspiirissäsi ja joilla on ostovoimaa. Kohderyhmän määrittely onkin merkittävä osa onnistunutta suoramarkkinointikampanjaa.
Osoitteellinen suora
Vaikka paperinen viestintä saattaa vaikuttaa vanhanaikaiselta, tarjoaa se etulyöntiaseman kilpailijoihisi nähden. Painettu tuote on ylivoimainen käyttöliittymä. Kaikkia aisteja stimuloivana ja muistikuvan jättävänä se on ohituskaista, jolla ohjaat asiakkaat suoraan verkkosivuillesi; ohitse muiden. QR-koodi suoramarkkinointikirjeessä on loistava keino tuoda kuluttaja nettisivuillenne. Suorakirje säilytetään ja siihen palataan, toisin kuin ohivilahtavaan digimainokseen tai mobiililaitteen muistin täyttämien kuvien ja dokumenttien sekaan hukkuvaan digisumuun.
Digitaalisuuden luvataan tuovan tullessaan tehokkuutta ja kustannussäästöjä. Ainakaan toistaiseksi tämä ei vaikuta toteutuneen eikä tehokkuus ole parantunut. Kiihtyvällä tahdilla tarjolle tulee sovelluksia ja digitaalista sisältöä. Digitaalinen informaatiotulva lisääntyy ja sisältö muuttuu merkityksettömämmäksi, kun aina jotain uutta on tarjolla. Oman markkinointiviestin perille saamisessa tämä on iso haaste.
Mainonnassa ja markkinoinnissa on tärkeää erottua muista sekä tulla huomatuksi ja muistetuksi. Ei siis kannata välttämättä huutaa siellä, missä kaikki muutkin huutavat. Parveen ampuminen saaliin toivossa ei välttämättä ole tie menestykseen. Herätä viestisi vastaanottajan huomio tehokkaasti ja muistiin jäävästi. Henkilökohtaisesti nimellä toimitettu perinteinen printtimainos höystettynä palalla uudempaa teknologiaa saa tuloksia aikaiseksi ja tuo saattelee vastaanottajan esimerkiksi nettisivuillesi tai tarjouksesi ääreen.
Menestystä vuodelle 2025!
Mailhouse Oy
Elina Malmgren
elina.malmgren@mailhouse.fi
