Työelämää on aloittamassa sukupolvi, jonka markkinoinnin koulutuksessa ei markkinointikirjettä ole edes mainittu. Tämä sukupolvi on keksimässä pyörää uudelleen; aivan turhaan.
Syksyllä 2015 Markkinointiviikko-messuilla koimme hauskan esimerkin: Mailhousen standilla markkinoinnin opiskelijanuoret kyselivät, mitä postituspalveluyritys tekee. Hämmästyksellä ei ollut rajoja heidän kuultuaan, että on olemassa yritys, joka hankkii kohderyhmät, tulostaa painotuotteet, osoitteistaa lähetykset, pakkaa ne kuoreen tai muoviin ja postittaa. Näinkin voi markkinointia toteuttaa! Nerokasta!
Uuden sukupolven markkinoijat osaavat käyttää kanavia monipuolisesti ja rakentaa älykkäitä media-mixejä. Tulevaisuudessa mainospostilla on tässä merkittävä rooli. Postin kautta jaettu, vastaanottajalle kotiin ja käteen toimitettu osoitteellinen kirje puhuttelee aina. Viestin käsittelyyn käytetty aika on ylivertainen muihin kanaviin verrattuna.
Lue: Postin tutkimus mainonnan spontaanista muistamisesta
Viisi vinkkiä suoramarkkinoinnin onnistumiseen
Osoitteellinen suoramainos hyvin toteutettuna
- vie vastaanottajansa kädestä pitäen verkko- tai kivijalkakauppaasi
- vie tarjouksesi, etusi, kuponkisi vastaanottajalle kotiin
- antaa sinulle etulyöntiaseman kilpailijaasi nähden
Tee se paremmin kuin muut! Ammattitaitoisen kumppanin avulla toteutat kampanjasi helposti. Kaikkea sinun ei tarvitse itse osata.
Muista nämä
Suoramarkkinoinnin vahvuudet tulevat parhaiten esille kun:
- haluat tehdä ensivaikutelman. Sähköpostikin toimii, kun lähettäjä on tehnyt itsensä tutuksi
- haluat, että vastaanottajalla on mahdollisuus palata viestisi pariin uudelleen ja uudelleen
- haluat varmistaa, että viesti todella saavuttaa vastaanottajansa. Esim. osakasviestintä
- haluat mitata palautetta kirjautumiskoodilla, tarjouskupongilla tai muulla palaute-elementillä
- haluat hyödyntää paperin aistittavien elementtien tehoa (paksuus, kiilto, foliointi, lakkaus…)